Semínka tělu svědčí. Jak je ale jíst?

Semínka

Chia semínka, sezam, dýně, len, slunečnice… Semínek je spousta druhů a vašemu tělu udělají moc dobře. Hodně se o nich mluví hlavně v poslední době, ale ne každý ví, jak je zařadit do svého jídelníčku. Nechte se proto inspirovat, stojí to zato.

Semínka jsou plná vitaminů, minerálů, prospěšných mastných kyselin a dalších živin. Pomáhají tělu s trávením i detoxikací, při vysokém tlaku a cholesterolu, při zánětech, jsou skvělou prevencí srdečních onemocnění, a dokonce působí i jako přírodní antidepresivum. Abyste využili jejich sílu, naučte se je jíst na různé způsoby. Důležité je totiž užívat si je, ne je konzumovat z povinnosti ke zdraví. Jen tak se ve vašem jídelníčku opravdu zabydlí. Co všechno můžete vyzkoušet?

Do ranních kaší pro energii

Snídaně by měla nabít, a tak se semínka do ranních kaší obzvláště hodí. Připravte si vločkovou kaši s mlékem a do ní přidejte semena slunečnice, sezamu nebo dýně.

Do ovocného koktejlu a smoothie

Umixujte si k snídani nebo dopolední svačině, co vám chutná, a ke svým oblíbeným surovinám přihoďte něco semínek. Pro vitalitu a dobré trávení zkuste třeba následující variantu: Večer namočte mandle, ráno je lehce sloupnete. Lžíci ovesných vloček spařte vroucí vodou a nechte chviličku odstát. Do mixéru dejte mandle, vločky, lněné semínko, hrst čerstvého ovoce (může být i kompotované), 250 ml mléka, lžíci bílého jogurtu a lžíci medu. Rozmixujte dohladka.

Vylepšete si rizoto nebo přílohu

Slunečnici, sezam nebo třeba dýni přimíchejte do rizota, kuskusu, bulguru. Nebo i samotné rýže.

Připravte si lahodné pesto

Hodí se na něj hlavně měkčí semínka – namočená slunečnice, konopné semínko nebo tradičně piniové oříšky. Pinie namáčet nemusíte, ale můžete – chcete-li zlepšit jejich stravitelnost. Semínka umixujte s bazalkou (místo ní můžete dát rukolu, divoký česnek, petrželku, v létě mátu), olivovým olejem, podle příchuti přidejte česnek a sůl.

Dolaďte saláty i polévky

Do salátů jsou výborná semínka pražená nebo namočená. Skvěle chutnají a pomáhají vstřebávat vitaminy rozpustné v tucích, které v zelenině jsou. Křupavá semínka vytvoří příjemný kontrast i s krémovou polévkou.

Umixujte si pomazánku

Namočená semínka půjdou i dobře rozmixovat. Sezam s cizrnou tvoří arabskou pomazánku humus: Umixujete vařenou cizrnu se sezamem nebo sezamovou pastou (tahini), citronovou šťávou, olivovým olejem a česnekem, dosolte podle chuti. Nebo zkuste jednoduchou krémovou pomazánku: Smíchejte kozí žervé, bylinky či jarní cibulku, přidejte opraženou slunečnici nebo sezam.

Len poslouží jako tmel

V těstě nebo v karbanátcích funguje len jako pojivo. Když umelete 1 lžíci semínek, přidáte asi 2 až 3 lžíce vody a necháte pár hodin nabobtnat, máte množství, kterým nahradíte jedno vejce.

Lněný lék na zažívání

Len obsahuje hodně slizovitých látek, dá se proto využít při zácpě a na podrážděný žaludek. Rozmíchejte lžíci namletého semínka v malé sklenici vody a nechte ho několik hodin bobtnat, nebo směs pár minut povařte. Gelovitá hmota (vláknina) zrychlí peristaltiku a působí hojivě na sliznici celého zažívacího ústrojí. Popíjejte během dne.