První pomoc při hypoglykemii: Tekutý cukr

Hypoglykemický záchvat přijde u diabetika náhle, v momentě, kdy mu klesne hladina cukru v krvi. A poblíž můžete být právě vy. Jak takový záchvat poznáte a co pomáhá?

Diabetika s nízkou hladinou cukru v krvi snadno zaměníte za opilce. Trpí malátností, zmateností, zvýšenou nervozitou, neschopností jasně myslet, rozmazaným viděním i nadměrným pocením. Rozdíl je však právě v tom, že tento stav přijde náhle. Při těžké hypoglykemii (výrazným poklesem cukru v krvi) může dotyčný i umřít, pokud mu včas není poskytnuta odborná pomoc. Nejde jen o to, že tento vážný stav ovlivňuje celkové vnímání a diabetik upadá do bezvědomí, ale může způsobit i srdeční arytmii, a ta vést až k srdeční zástavě a smrti.

Čokoláda kupodivu neposlouží

Při lehké hypoglykemii postačí jako první pomoc sladký nápoj, například čaj se čtyřmi lžičkami cukru, sklenička koly nebo džusu. Cukry se totiž nejrychleji vstřebávají v tekuté podobě. Je zcela bezúčelné zachraňovat diabetika dia cukrovinkami, ty ,,rychlý cukr“ neobsahují. Ač je to překvapující, příliš nepomůže ani čokoláda, tedy ne u hypoglykemie. Tuky v ní obsažené totiž vstřebávání cukru zpomalí. Stejně tak i tuky v mléce, takže jako první pomoc není nejvhodnější ani sladký jogurt. Většina diabetiků pro takovéto případy u sebe cukr nosí, ať už kostkový, tekutý nebo ve formě bonbonů.

Těžký šok vyžaduje záchranku

Pokud se ale setkáte s hypoglykemickým šokem a postižený je v bezvědomí, je třeba reagovat ihned a přivolat záchranku (155). Zároveň ověřte životní funkce (dech, puls) a v případě potřeby začněte s resuscitací.

Jak postupovat při lehké hypoglykemii

Co pomůže – rychlé cukry, ideálně sladká tekutina – například čaj se čtyřmi lžičkami cukru, 200 ml kolového nápoje nebo džusu

Co nefunguje – dia cukrovinky, čokoláda, sladké mléčné produkty

Co dál – pokud se stav do 15 minut nezlepší, podejte opět rychle vstřebatelné cukry, a poté po další čtvrthodině je vhodné doplnit ty pomalé (pečivo, brambory, luštěniny…)