Mozek v dobré kondici

Šachová partie dokonale procvičí váš mozek

Jako každý jiný orgán podléhá i mozek stárnutí a nemocem a podobně jako svaly je důležité udržovat ho ve formě co nejdéle. Jak na to?

Mozek rozhoduje o všem, co se děje ve vašem těle, a úplně vše v něm také řídí. Jeho schopnosti můžeme snad ve všech směrech považovat za zázračné. Společně s míchou je součástí centrálního nervového systému (CNS), který zpracovává veškěré informace, jež přicházejí z nervů a látek obsažených v krvi. Na ně pak vytváří reakce – odpovědi, které posílá zpět do celého těla. Jakákoli porucha CNS může funkce mozku, a tedy i celého těla, vážně poškodit. Jeho schopnost fungovat co nejlépe a přizpůsobovat se novým věcem a podnětům nesouvisí ani tak se stárnutím, ale s tím, jak mozek trénujete a jakou máte životosprávu (částečně i s genetickými dispozicemi).

10 praktických tipů na každý den

1. Okysličujte mozek pravidelným pohybem. Srdce je potřeba rozpumpovat na alespoň 120 tepů za minutu na 20 minut denně. Dobré jsou hodně rychlá procházka nebo pomalý běh, plavání v bazénu ve svižnějším tempu.

2. Hlídejte cholesterol. V normě ho drží netučná jídla, pět porcí ovoce a zeleniny denně, skvělé jsou i kurkuma, špenát, ananas, borůvky.

3. Omezte maso. Lidé, kteří jedí masa méně (bohatě stačí dvakrát týdně), přijímají daleko více látek zvaných polyfenoly. Ty účinně chrání mozek a jsou obsažené v zelenině, ovoci, luštěninách nebo semínkách.

4. Zásobujte tělo omega-3 mastnými kyselinami (v rybách, ořeších…), které omezují zánik mozkových buněk, a tím i rozvoj demence.

5. Zařaďte do jídelníčku vychytávače volných radikálů – potraviny s vitaminem E (mandle, sója, olivový olej), beta-karotenem (mango, mrkev, brokolice) a vitaminem C (červená paprika, kiwi, zelí, papája).

6. Pečujte o psychiku. Deprese je jedním z významných faktorů pozdějšího rozvoje demence, proto je důležité depresi léčit včas.

7. Zajímejte se o věci mezi nebem a zemí. Nemusí jít přímo o náboženství, ale o pocit spojení člověka se sebou samým, s přírodou – se silami, které cítíme, přesahují nás, avšak neumíme je pojmenovat.

8. Vyvažujte stresové situace dobou klidu, relaxace a pravidelným odpočinkem.

9. Starejte se o své koníčky a přátele. Rizikovým faktorem vzniku demence je i to, že člověk zůstane v seniorském věku sám, nechodí příliš z bytu, s nikým se pravidelně nevídá.

10. Hodně čtěte, luštěte sudoku a křížovky, malujte si, choďte na veřejné přednášky a semináře do místní knihovny nebo klubu.